Drukbezochte informatiebijeenkomst gevolgen aanvliegroute over Vechtdal

Drukbezochte informatiebijeenkomst gevolgen aanvliegroute over Vechtdal

Drukbezochte informatiebijeenkomst gevolgen aanvliegroute over Vechtdal

Vanavond vond in zaal Kappers/het Anjerpunt een bijeenkomst plaats over de gevolgen van de aanvliegroute naar het uit te breiden vliegveld Lelystad voor het Vechtdal.

De avond was georganiseerd door de plaatselijk belangen van Hoonhorst, Hessum, Vennenberg en Rechteren en Lemelerveld. 
D66 Dalfsen die het onderwerp op de agenda heeft gezet bracht een aantal deskundige sprekers mee, die de aanwezigen veel inzicht konden geven in de problematiek.
Daarnaast gaf ook wethouder van Leeuwen van de gemeente Dalfsen een toelichting.
De zaal zat helemaal vol en er zijn door de aanwezigen veel vragen gesteld. Dat dit onderwerp erg leeft in het gebied mag wel duidelijk zijn. 

Wat vanavond namelijk duidelijk werd, is dat de voorgenomen vliegroute voor veel overlast kan gaan zorgen in het Vechtdal. De vliegtuigen richting Lelystad vliegen vanaf Lemelerveld straks zo laag dat dit zorgt voor veel geluidsoverlast, onveiligheid, negatieve effecten voor het milieu en een verslechterde leefbaarheid. 
Vliegen de huidige vliegtuigen boven Hoonhorst op een hoogte van op z'n laagst 5 km, straks zullen ze op minder dan 2 km hoogte vliegen, op weg naar Lelystad. Om u een voorbeeld te geven, het geluid van een overkomend vliegtuig op die hoogte is te vergelijken met een vrachtwagen op 60 meter afstand. Het gaat bovendien om zo'n 35.000 vliegbewegingen per jaar richting Lelystad. Wat heeft dit voor gevolgen voor het Vechtdal voor de leefbaarheid, toerisme, waarde van woningen etc.?

De gastsprekers geven aan dat het huidige ontwerp van de vliegroute verre van optimaal is. Zij hebben daarom een alternatief plan ontwikkeld dat voor een optimalisatie zorgt, waardoor geen overlast ontstaat. Zij spreken van een win-win-win-situatie. Het komt er in het kort op neer dat in plaats van horizontaal vliegen op zeer lage hoogte over het Vechtdal hoger gevlogen wordt en in een dalende lijn. Dit geeft veel minder/geen overlast en zorgt ook voor een veel lager brandstofverbruik voor de vliegtuigen. Door LVNL is weliswaar positief gereageerd op dit zeer professionele plan, maar dit geeft nog geen garantie dat het ook overgenomen wordt. 

Daarom is het verzoek om nu gezamenlijk in actie te komen om een optimalisatie van de aanvliegroute op de agenda te krijgen. De uitbreiding van vliegveld Lelystad staat niet meer ter discussie en ook de (horizontale) ligging van de route ligt vast maar voor wat betreft het verticale ontwerp van de aanvliegroute is het zeker nog niet te laat om ons te laten horen. 

De gemeente Dalfsen gaat in samenwerking met de omliggende gemeenten druk uitoefenen en een nog te vormen actiegroep onder leiding van Ben Schrijver gaat zich hier ook met volle energie voor inzetten.

Wilt u ook graag hieraan uw steentje bijdragen, meldt u zich dan bij Plaatselijk Belang Hoonhorst!

« Terug naar nieuws